הלוא כל עמלנו להבין הוא לחנם: משה גרוס
"הלוא כל עמלינו להבין הוא לחנם", כותרת תערוכת התצלומים של משה גרוס, מופיעה בספרו של ש"י עגנון "אורח נטה ללון" בסופו של תיאור מקרה שארע במלחמה. חייל שנפצע קשה נשלח לבית חולים מרוחק, ובדרך קצין גרמני הורידו מהקרון על מנת לפנות לעצמו מקום והשאירו מוטל במקום שומם. ועל כך אומר המספר: ”ואתה לך והבן. הלוא כל עמלנו להבין הוא לחנם“. כותרת זו מייצגת נאמנה גם את מאמציו של האומן להבין את הספר על כול רבדיו ולתרגמם לשפה חזותית.
כפי שמעיד האומן, "אורח נטה ללון" כבש את לבו לפני שנים רבות. הוא קרא בו שוב ושוב, ובמשך השנים גילה יותר ויותר את צפונותיו ומצא בו עומקי משמעות חדשים. המספר, בן דמותו של עגנון, אשר בא מארץ ישראל לביקור שארך קרוב לשנה בעיירת נעוריו, מתאר את החורבן והתפוררות החיים היהודיים בפולין בתקופה שלאחר מלחמת העולם הראשונה. אלא שאין המדובר בתצלומים של העיירה בפולין אלא של נווה צדק. הצלומים (בצרוף טקסים מהספר המלווים בקריינות) מעידים על צורת מחשבה יוצרת בה האומן מחבר קטעים ביוגרפיים וספרותיים עם מפגשים עם אתרים ועצמים שונים.
התצלומים ממחישים את ביטוין הסימבולי של תחושות שעולות בנפשו של האומן בקריאת הספר, שם משמשים בהן בערבוביה זיכרונות ילדות בבית של ניצולי שואה ומחשבות אשר עלו בנפשו על הספר כצופה את השואה אשר תמשמש ותבוא על יהדות פולין, מחשבות אשר קיבלו חיזוק מקריאה מעמיקה בנושא זה בכתביהם של חוקרי עגנון רבים. יש לציין בהקשר זה את העבודה הרבה במשך כשנתיים שהשקיע משה גרוס בקריאה מחקרית רבת היקף של עגנון וחוקריו ובגיבוש אופן התייחסותו לאתרי הצילום והעצמים המופיעים בהם.
ניכרת אכן בעבודתו התפתחות מראיית הדברים פשוטם כמשמעם אל התבוננות לעבר הסימבולי. מן הבחינה הזו השפיע על גרוס גם אופי כתיבתו של עגנון, שבה התיאור הריאליסטי משמש בערבוביה עם אלמנטים סימבוליים ומהדהד רבדים נסתרים של ספרות חכמים. הצגתם בתערוכה של קטעים נבחרים מן הספר לצידם של התצלומים אינו בגדר ניסיון ליצירת ביטוי לקשר ישיר ביניהם. הקשר קיים, אך בהשאלה מעולם המוזיקה, זהו קשר המבוסס על קונטרפונקט, צירוף הרמוני של שתי מלודיות שאינן תלויות זו בזו אף אם הן ניזונות מאותו מקור מוזיקלי.
אם כן, אין זו תערוכה בנושא עגנון וגם לא כזו המתעדת את נווה צדק, אלא רצף תצלומים המשלבים בין תחושותיו של האומן לנוכח האתרים הפיזיים לבין חוויית הקריאה בעגנון ועם ההקשרים שעולים בנפשו ביחס לחורבן יהדות פולין.
-
יומן: תמיר שפר, איילת שפר
אוצר: אריה ברקוביץ -
כעומק השלג: שרית לילה האס
אוצר: אריה ברקוביץ -
הדרך לאן?: ליזה זברסקי
אוצרת: אינה ארואטי -
לתרגם חושך לשפת סימני האור: קבוצתית
אוצרת: דליה דנון -
רקמה אורגנית: דניאל מנו-בלה ואמנים.ות
אוצר: אילן מויאל -
איש אדום: השי רוטמנש
אוצרת: דינה יקרסון -
בין פנים לחוץ – מסעה של אנסטסיה: אנסטסיה בן יעקב
אוצר: אפי וישניצקי - לוי , אריה ברקוביץ -
אנאמורפוזה: מהסופלהתחלה: ג'וזיאן ונונו
אוצרת: רבקה בקלש -
סביבה ביתית: אבי עזרא